Ons verhaal

Ons verhaal vindt zijn oorsprong in het oud-verzetsblad Vrij Nederland. Een progressief weekblad, waar geestelijke ontwikkeling en verrijking voorop stonden. Door de jaren heen zijn we ons vanuit die gedachte blijven ontwikkelen. In Nederland en Vlaanderen stimuleren we inmiddels dagelijks miljoenen mensen te groeien in denken en doen.

En dit blijven wij doen. In de geest van onze oprichters, voor generaties van de toekomst.

Voor de komende jaren beoogt WPG verder te ontwikkelen naar het mediabedrijf van de toekomst. Ondernemend, innovatief en datagedreven met een wendbare organisatie, gehuisvest in het transparante mediahuis aan de Wibautstraat, een historisch pand in hartje Amsterdam, het bruisende Tilburg en creatieve Antwerpen.

Betrokkenheid, vakkundigheid en werkplezier van de WPG medewerkers blijven voor WPG onverminderd belangrijk.

Geschiedenis

Vanuit jarenlange ervaring en liefde voor verhalen is WPG Uitgevers uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende mediabedrijven in Nederland.

Vanuit verzet en illegaliteit

De oprichting van de verzetskrant Vrij Nederland vormde in 1940 het begin van wat jaren later zou leiden tot WPG Uitgevers. Op een stencilmachine op een Amsterdamse bovenwoning werd op 31 augustus 1940 de eerste Vrij Nederland gedraaid door een groepje vrienden die in het verzet wilden.

Ze verkeken zich op het vele werk van het samenstellen, stencilen en verspreiden van de illegale krant en het was vermoedelijk bij die ene uitgave gebleven, als geestverwanten niet bereid waren geweest de zaak over te nemen”, vertelt toenmalig hoofdredacteur Frits van Exter bij het 75 jarig jubileum van Vrij Nederland in 2015.

Al net zo indrukwekkend is de ontstaansgeschiedenis van Uitgeverij De Bezige Bij. Tijdens de oorlog richtte een groep studenten onder leiding van Geert Lubberhuizen het Utrechts Kindercomité op, om Joodse kinderen naar onderduikadressen te kunnen brengen. Om deze illegale operatie te kunnen bekostigen, begon de groep met het uitgeven van nieuwsbrieven en boeken. De eerste succesvolle uitgave was de rijmprent ‘De Achttien dooden’, geschreven door Jan Campert en geïllustreerd door Fedde Weidema, die later ook het logo van de Bij zou ontwerpen. Er werden vijftienduizend exemplaren van verkocht, elk voor vijf gulden. De rijmprent werd de eerste aanzet tot Uitgeverij De Bezige Bij, opgericht in 1944.

Jaren van opbouw

Na de oorlog ging Vrij Nederland bovengronds en groeide het uit tot een belangrijk opinieweekblad. De uitgeverij van Vrij Nederland werd in 1965 zelfstandig in Weekbladpers, onderdeel van het concern De Arbeiderspers. Datzelfde jaar lanceerde de Weekbladpers het weekblad Voetbal International. In 1970 werden de activiteiten van de boekenuitgeverij van De Arbeiderspers ondergebracht bij WPG Uitgevers. Andere uitgeverijen volgden in de jaren daarna: Em. Querido’s Uitgeverij, Nijgh & Van Ditmar, Leopold, Ploegsma, Athenaeum-Polak & Van Gennep, Uitgeverij Ludion, Balans, De Bezige Bij, Thomas Rap en Scripta Media. Met de oprichting van Stichting Weekbladpers in 1971 werd voorkomen dat het vermogen van de onderneming in handen van externe aandeelhouders terecht zou komen.

Uitbreiden in diversiteit

Met de overname van Uitgeverij Zwijsen in 1993 werd de positie op de kindermarkt versterkt. Ook Zwijsen kent een lange geschiedenis: in 1846 werd de toenmalige drukkerij opgericht door Mgr. Joannes Zwijsen, die daarmee een groep weesjongens van een opleiding en inkomsten kon voorzien. Nu, 170 jaar later, is Zwijsen één van de belangrijkste educatieve uitgeverijen in Nederland.

In 2007 werd de toptitel Happinez aan de tijdschriftenmerken van WPG toegevoegd en in 2010 werden boekenuitgeverijen A.W. Bruna en Standaard Uitgeverij / Manteau (WPG België) overgenomen.

Heroriëntatie op de toekomst

2014 was een pittig jaar voor WPG. Uitgeverijen Querido, Nijgh & van Ditmar en Athenaeum vertrokken, samen met De Arbeiderspers. Ook van uitgeverij Balans, op dat moment onderdeel van De Bezige Bij, werd afscheid genomen. In 2015 verhuisden WPG Uitgevers, Weekbladpers Tijdschriften en de Kindermedia naar het nieuwe mediahuis aan de Wibautstraat 133. De laatstgenoemden gingen daar verder onder de nieuwe naam WPG Media.

In 2018 ging WPG België zelfstandig verder onder de naam ‘Standaard Uitgeverij’. De band met Nederland bleef wel behouden door vertegenwoordiging van De Bezige Bij en A.W. Bruna in Vlaanderen.

WPG Media brengt focus aan in het portfolio met de verkoop van de Nederlandse uitgaven van de tijdschriften Runner’s World en Bicycling en in 2019 Voetbal International.

Reden tot feest was er ook: In 2020 bestonden  Vrij Nederland en De Bezige Bij 80 jaar!

 

1940

Ons verhaal begint 31 augustus 1940… Op de geboortedag van verzetskrant Vrij Nederland.

 

1944

Oprichting De Bezige Bij als illegale uitgeverij.

 

1950

Vrij Nederland wordt overgenomen door De Arbeiderspers en groeit uit tot een belangrijk opinieweekblad.

 

1965

De tijdschriftentak van De Arbeiderspers wordt zelfstandig onder De Weekbladpers.

 

1970

De activiteiten van boekenuitgeverij De Arbeiderspers worden ondergebracht bij Weekbladpers en andere uitgeverijen volgen.

 

1971

Oprichting van WPG Uitgevers, waar Weekbladpers onderdeel van wordt.

 

1993

Overname van Uitgeverij Zwijsen, één van de belangrijkste educatieve uitgeverijen voor het basisonderwijs.

 

2010

Overname van A.W. Bruna en het Belgische Standaard Uitgeverij.

 

2013

Weekbladpers gaat verder onder de naam Weekbladpers Media, een naam die beter aansluit bij de ambities en het multimediale portfolio.

 

2014

Uitgeverijen Querido, Arbeiderspers, Nijgh & van Ditmar en Athenaeum vertrekken.

 

2015

Verhuizing WPG Uitgevers, Weekbladpers Tijdschriften en Kindermedia naar het nieuwe mediahuis aan de Wibautstraat 133. De laatstgenoemden gingen daar verder onder de nieuwe naam WPG Media.

 

2018

WPG België gaat zelfstandig verder onder de naam Standaard Uitgeverij.

 

2019

 

2020

Vrij Nederland en De Bezige Bij vieren hun jubileum: 80 jaar!