Geschiedenis
Vanuit jarenlange ervaring en liefde voor verhalen is WPG Uitgevers uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende mediabedrijven in Nederland.
Vanuit verzet en illegaliteit
De oprichting van de verzetskrant Vrij Nederland vormde in 1940 het begin van wat jaren later zou leiden tot WPG Uitgevers. Op een stencilmachine op een Amsterdamse bovenwoning werd op 31 augustus 1940 de eerste Vrij Nederland gedraaid door een groepje vrienden die in het verzet wilden.
Ze verkeken zich op het vele werk van het samenstellen, stencilen en verspreiden van de illegale krant en het was vermoedelijk bij die ene uitgave gebleven, als geestverwanten niet bereid waren geweest de zaak over te nemen”, vertelt toenmalig hoofdredacteur Frits van Exter bij het 75 jarig jubileum van Vrij Nederland in 2015.
Al net zo indrukwekkend is de ontstaansgeschiedenis van Uitgeverij De Bezige Bij. Tijdens de oorlog richtte een groep studenten onder leiding van Geert Lubberhuizen het Utrechts Kindercomité op, om Joodse kinderen naar onderduikadressen te kunnen brengen. Om deze illegale operatie te kunnen bekostigen, begon de groep met het uitgeven van nieuwsbrieven en boeken. De eerste succesvolle uitgave was de rijmprent ‘De Achttien dooden’, geschreven door Jan Campert en geïllustreerd door Fedde Weidema, die later ook het logo van de Bij zou ontwerpen. Er werden vijftienduizend exemplaren van verkocht, elk voor vijf gulden. De rijmprent werd de eerste aanzet tot Uitgeverij De Bezige Bij, opgericht in 1944.
Jaren van opbouw
Na de oorlog ging Vrij Nederland bovengronds en groeide het uit tot een belangrijk opinieweekblad. De uitgeverij van Vrij Nederland werd in 1965 zelfstandig in Weekbladpers, onderdeel van het concern De Arbeiderspers. Datzelfde jaar lanceerde de Weekbladpers het weekblad Voetbal International. In 1970 werden de activiteiten van de boekenuitgeverij van De Arbeiderspers ondergebracht bij WPG Uitgevers. Andere uitgeverijen volgden in de jaren daarna: Em. Querido’s Uitgeverij, Nijgh & Van Ditmar, Leopold, Ploegsma, Athenaeum-Polak & Van Gennep, Uitgeverij Ludion, Balans, De Bezige Bij, Thomas Rap en Scripta Media. Met de oprichting van Stichting Weekbladpers in 1971 werd voorkomen dat het vermogen van de onderneming in handen van externe aandeelhouders terecht zou komen.
Uitbreiden in diversiteit
Met de overname van Uitgeverij Zwijsen in 1993 werd de positie op de kindermarkt versterkt. Ook Zwijsen kent een lange geschiedenis: in 1846 werd de toenmalige drukkerij opgericht door Mgr. Joannes Zwijsen, die daarmee een groep weesjongens van een opleiding en inkomsten kon voorzien. Nu, 170 jaar later, is Zwijsen één van de belangrijkste educatieve uitgeverijen in Nederland.
In 2007 werd de toptitel Happinez aan de tijdschriftenmerken van WPG toegevoegd en in 2010 werden boekenuitgeverijen A.W. Bruna en Standaard Uitgeverij / Manteau (WPG België) overgenomen.
Heroriëntatie op de toekomst
2014 was een pittig jaar voor WPG. Uitgeverijen Querido, Nijgh & van Ditmar en Athenaeum vertrokken, samen met De Arbeiderspers. Ook van uitgeverij Balans, op dat moment onderdeel van De Bezige Bij, werd afscheid genomen. In 2015 verhuisden WPG Uitgevers, Weekbladpers Tijdschriften en de Kindermedia naar het nieuwe mediahuis aan de Wibautstraat 133. De laatstgenoemden gingen daar verder onder de nieuwe naam WPG Media.
In 2018 ging WPG België zelfstandig verder onder de naam ‘Standaard Uitgeverij’. De band met Nederland bleef wel behouden door vertegenwoordiging van De Bezige Bij en A.W. Bruna in Vlaanderen.
WPG Media brengt focus aan in het portfolio met de verkoop van de Nederlandse uitgaven van de tijdschriften Runner’s World en Bicycling en in 2019 Voetbal International.
Reden tot feest was er ook: In 2019 werd de De Bezige Bij 75 en in 2020 bestond Vrij Nederland 80 jaar!